Csökken a Formula-1 nézettsége. Verstappen tehet róla?
2021 minden idők egyik legizgalmasabb Formula-1-es szezonját hozta. Hamilton és Verstappen harcát átlagosan 70 millióan követték világszerte a tévéképernyők előtt. 2024-ben azonban drasztikus csökkenés tapasztalható, amit sokan Verstappen dominanciájának tudnak be.
A fiatal holland versenyző 2021-es világbajnoki győzelme kis túlzással csodába illő volt. Az azóta eltelt időszakban rekordot rekordra halmozó pilóta már háromszoros világbajnoknak mondhatja magát, és szélsebesen száguld zsinórban negyedik címe felé. Az idei évben eddig négy futamból hármat nyert meg, az egyetlen kakukktojásnak számító versenyen is csak technikai probléma okozta a kiesését. Sokak szerint a legnagyobb kérdés mára az maradt, kié lesz az ezüstérem a bajnokságban. A többi pilóta részéről olykor felszínre kerülő nihilikus lemondás a Red Bull és Verstappen fölényét látva rányomja a bélyegét a sportágra, állítják az ellendrukkerek.
A helyzetről Ron Dennis korábbi McLaren-csapatfőnök kijelentése juthat eszünkbe, miszerint:
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Másodiknak lenni annyi, hogy első vagy a vesztesek között
- Ron Dennis.
A legszembetűnőbb változás Amerikában tapasztalható, ami az F1 számára azért igazán fájó, mert az elmúlt években rengeteg energiát fektettek a tengerentúli piac megreformálására. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Miamiban, Las Vegasban, és Austinban is rendeznek már futamot az Államokban.
Ezzel szemben aligha nevezhető pozitív adatnak, hogy a szaúd-arábiai nagydíjat az amerikai nézők 40 százalékkal kevesebben követték, mint tavaly, amin csak az tud szépíteni, hogy a Bahreini Nagydíjnál "csupán" 15 százalékos bezuhanást mértek.
Németországban legalább 10 százalékos csökkenéssel számolnak az idei évre, de ez a tendencia betudható annak is, hogy idén már fizetős csatornára került a Formula-1 közvetítési joga, valamint azzal, hogy több mint öt éve nem szerepel a naptárban német futam. Ennek ellentmond azonban, hogy akár az olaszoknak a Ferrarival, a németeknek a Mercedes és Hülkenberg révén is van érdekeltségük a száguldó cirkuszon belül. Az olaszok elfordulása is érzékelhető, de globálisan is a csökkenés folyamata tapasztalható nézettség terén. Természetesen akadnak kivételek, ahol stagnálást tapasztalhatunk, vagy említhetjük Hollandiát, ahol a sport népszerűsége szárnyal, de ez valószínűleg betudható Verstappen nemzetiségének.
A hivatalos Formula-1-es adatok árnyalják ezt a képet, de a közzétett számokat nem minden szakértő tartja hitelesnek. A statisztikák alapján az is szembetűnő, hogy a fiatalabb korosztályt egyre kevésbé kötik le a futamok. A jelenlegi szurkolóbázis elöregedésének nincs megfelelő pótlása annak ellenére, hogy a száguldó cirkuszt a lehető legtöbb online platformon próbálják promotálni.
De mik az okok?
A leginkább kézzelfogható indok természetesen a Red Bull és Verstappen fölénye. A nézettség a Ferrari Schumacher-érájánál volt a csúcson, de azóta általánosan kijelenthető, hogy a szurkolók nem szeretik a hosszan tartó sikersorozatokat. Jelen helyzetben talán nem is az a baj, hogy sikersorozatról beszélünk, hanem az, hogy nincs remény a többi istálló számára tisztes helytállásra a Red Bull ellen. Jelenleg a riválisok abban bíznak, hogy a 2026-ban érkező kardinális szabályváltoztatások lehetőséget biztosítanak a felzárkózásra.
A Formula-1-ben is vannak domináns időszakai egy-egy pilótának vagy csapatnak, viszont ennyire nyomasztó fölényre sosem volt példa, és bár lehet magyarázni egyes országok csatornaváltásaival, ami a közvetítéseket illeti, vagy a nézői szokásoknak a pandémia eltűnése óta tapasztalható megváltozásával, de az biztos, hogy Verstappen nagy mértékben hozzájárult a kialakult helyzethez.
Kell-e azonban hibáztatnunk valakit, aki már gyerekkorában első ötven gokart versenyéből negyvenkilencet megnyert, és már most túl van századik dobogós helyezésén? Hibás, amiért folyamatosan halomra veri azonos feltételekkel autózó csapattársát, Sergio Pérezt, és minden hétvégén bizonyítja elsöprő tehetségét? Számon kell kérni egy csapaton azt, hogy világverő autót épített, vagy inkább a többiek orrára kell koppintani, hogy csinálják utánuk, ha tudják? A Verstappen-rajongók általában ezeket a kérdéseket teszik fel az elégedetlenkedőknek, nem jogtalanul.
A független szurkolók számára jó hír azonban, hogy a két év múlva érkező módosítások alapjaiban forgathatják fel az erőviszonyokat a sportágon belül, de elképzelhető, az is csupán egy másik pilóta domináns időszakához fog hozzájárulni. Az izgalmas futamok érdekében reméljük, hogy az előbbi fog megvalósulni.
Lehet takarékos, ami ekkora? – Teszt: Honda CR-V e:HEV AWD Advance
A Honda szinte mindent belecsomagolt a CR-V-be, amire manapság a legtöbb autóvásárló vágyhat: itt egy jó nagy SUV vagány formatervvel, kényelmes belsővel, hibridhajtással. De mit tud a valóságban, és mennyire lehet takarékos egy kis villannyal megtámogatva egy 1,8 tonnás óriás?
Két éve vonaton él a 17 éves német srác
A fiatal Lasse Stolley szoftverfejlesztőként dolgozik, de így mindig oda megy, ahová éppen kedve van.
Lehet, hogy mindig is rosszul zuhanyoztál?
A tisztálkodás legjobb módja mindig a legegyszerűbb, a szakember szerint kár is kísérletezni.
Jön a svájci bicska, amiből hiányzik a kés
A Victorinox érdekes lépésre szánta el magát, de azért nem kell félni, maradnak a hagyományosabb változatok is.
Amikor a csodalámpa nem mese: milliókat nyert egy pár
Egy kincskereső játékba szálltak be, amelynek végén rá is találtak a hatalmas nyereménnyel járó lámpásra.
10 párharc a fociban, ami túlmutat a puszta rivalizáláson
Már hetekkel a meccs előtt izzik a levegő a csapatok háza táján