Tech
Megelőzhető hibák okozzák a legtöbb lerobbanást
Az esetek csaknem felét az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák idézik elő, legalábbis Németországban.
Az autózásban a legrosszabb, amikor tehetetlenül ott toporgunk az út szélén, várva a segítségre, mert lerohadtunk. Szerencsére ilyenben nem gyakran volt részem, még régen egy tesztautóval kaptam úgy defektet, hogy csak defektjavító volt a csomagtartóban. Ezt leszámítva inkább én ugrok be olykor menteni valaki mást. A mai modern autóknál már amúgy is nehéz bármit a helyszínen orvosolni, se szerszám, se ismeretek nincsenek hozzá a legtöbbeknél.
A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben nyilvánosságra hozza lerobbanási statisztikáit, vagyis közli, milyen problémák miatt riasztották a legtöbbször a Sárga Angyalt. A 2023-as adatokból kiderül, hogy több mint 3,5 milliószor kértek segítséget a németországi autósok, vagyis durván 9 másodpercenként csörrent meg a telefont. Viszont az esetek zömében megelőzhető lett volna a baj.
A számok ugyanis azt mutatják, hogy a lerobbanások, az otthontól távol ragadások közel fele, pontosan 44,1 százaléka az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémákra vezethető vissza. Persze előfordulhat hirtelen akkuhalál is, de ha időnként ellenőriztetnénk – célműszerrel pár perc alatt megvan –, vagy magunk ellenőriznénk az aksinkat, akkor nagyon sok ilyen kellemetlenség kiszűrhető lenne már előre.
A második leggyakoribb a motorral kapcsolatos hiba a maga 22,8 százalékával. Ide nemcsak – és vélhetően nem elsősorban – a tényleges mechanikai problémákat sorolják, hanem a motorvezérléssel, a befecskendezéssel és a gyújtással összefüggő rendellenességeket is. Sőt, a különféle vonatkozó szenzorok, érzékelők meghibásodását is, továbbá az villany- és hibridautók nagyfeszültségű rendszerének nyűgjeit.
Dobogóra fért még 10,5 százalékkal az elektromos rendszerek lehasalása: lehet szó a generátor haláláról, az önindító letérdeléséről, de még akár a világításról is. Ennél is kisebb, 8,8 százalékos a gumikat, kerekeket érintő gondok aránya, 7,1 százalékot tettek ki a kulcsokkal, zárakkal, indításgátlóval összefüggésbe hozható meghibásodások, végül pedig 6,9 százalékkal zárja a sort a változatos és rejtélyes egyéb kategória – ebbe a kaszni, a kormányzás, a fékrendszer és a futómű is beletartozik.
Érdekesség, hogy ebből a rengeteg riasztásból mindössze 30009-et tettek ki a tisztán elektromos autók, viszont arányaiban igen jelentős, ötvenszázalékos az ugrás az egy évvel korábbi statisztikához képest. Amúgy itt és a hibrideknél (összesen 43565 segélykérés) egyaránt az indítóaksi volt a legjellemzőbb hibaok.
(A borítókép illusztráció.)
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Kaszkadőr? Minek! Ezek a színészek bevállaltak pár durva mutatványt
Elhivatottságukat hűen tükrözi, hogy mellőzik a kaszkadőrök segítségét a legveszélyesebb jelenetek forgatása közben is.
A férfiak harmada nem elégedett a péniszméretével
Ráadásul ez gyakran nem tényleges méretproblémákra vezethető vissza, hanem testképzavarra.
Csodásan elegáns kronográf az idei Concorso d’Eleganzára
Az A. Lange & Söhne pazar órával készült a világ talán leghíresebb és legpatinásabb autó-szépségversenyére.
Két másodpercen belül gyorsul százra az MG prototípusa
Az EXE181-et egy 65 évvel ezelőtti kísérleti autó inspirálta – az sem volt éppen lassú.
Szívmelengető az ok, amiért Tom Felton nem nézi a Harry Pottert
Nem arról van szó, hogy már a forgatás alatt meggyűlölte volna ezeket a filmeket. Épp ellenkezőleg.
Autórevizor: Így vernek át, ha autót rendelsz
Csütörtökön napközben megcsörrent a telefonom. Aznap kb. a harmincadik hívás volt, és még nem volt dél. Hullafáradt voltam, hajtós volt a hét. Vidékről hívott egy hölgy, pénteken mennének megnézni/átvenni Budapestre egy korábban megrendelt autót. És az utolsó előtti pillanatokban úgy gondolták, jó ötlet lenne átvizsgáltatni. Mint az alábbiakból kiderül, életük egyik legjobb döntését hozták.